17 December 2009

Coretan Perkongsian

selamat menyambut awal muharram kepada semua.

Sudah lama saya tidak memperbaharui blog. Ramai jugak yang bertanya kepada saya bila la zuraida nak update blog...Alhamdulillah, dapat juga jari-jemari saya menaip di keyboard ni. Peluang yang sedikit ini saya akan gunakan dengan sebaiknya.

Mungkin tulisan saya kali ini banyak berkisar tentang pengalaman yang saya lalui sejak sebulan ini. Pengalaman banyak mengajar kita erti kehidupan dan dari situlah kita mula menjadi seorang yang matang. manusia juga secara semulajadinya akan dipengaruhi oleh pengalaman masa lampaunya. Sikap kita pada hari ini mungkin adalah kesan daripada pengalaman dan sejarah kita pada masa lampau.

***************************************

Peristiwa pertama

Sewaktu cuti semester yang lalu, saya sempat mengikuti progam bersama orang asli di Perkampungan Orang Asli Sungai Berua, Hulu Terengganu selama lebih kurang 5 hari. Program yang dianjurkan oleh Joint- Assisiation Student and Orang Asli ( JASA) ini sangat menarik hati saya sewaktu mula-mula iklan ditampal lagi. Bukan ape, rasa dah lama tak memberi sumbangan sejak berada di UIA. Alhamdulillah, saya rasa banyak perkara dapat saya belajar dari program ni terutama sekali cara untuk kita mendekati sasaran kita untuk menyampaikan Islam kepada mereka. Berbeza sekali dengan satu program yang saya pernah sertai semasa di DQ dahulu, terutama dari segi sambutan penduduk terhadap kedatangan kami. Jika program semasa di DQ disambut dengan paluan kompang oleh penduduk kampung, penduduk di Sg Berua nyata sekali berbeza. Sambutan boleh dikatakan sedikit dingin terutama dari golongan bapa-bapa...apapun, bagi saya ini adalah fanomena biasa. kami juga akan memanggil penduduk kampung dari rumah-ke rumah setiap kali program diadakan. Teringat akan kisah Rasulullah berdakwah di Thaif, baginda di baling dengan batu sehingga berdarah dan sewaktu dalam perjalanan pulang, kasut yang dipakai Rasulullah dipenuhi dengan darah. Cuma apa yang sangat sayu bagi saya apabila malaikat bertanya kepada Rasulullah, adakah engkau mahu kami timpakan gunung-gunung ke atas penduduk Taif, Rasulullah menjawab " tidak, jika bukan mereka yang beriman kepada Allah, mungkin anak-anak mereka yang akan beriman kepada Allah suatu hari nanti"..begitu sekali harapan dan pandangan jauh Rasulullah.

Peristiwa ini bertandang di fikiran saya ketika melihat bagaimana sambutan yang diberikan agak dingin oleh golongan tua di sana, tetapi saya lihat pendekatan yang dibawa terhadap anak-anak orang asli disana sangat baik. mereka diajar iqra', solat, dan benyak lagi modul-modul yang denga harapan, merekalah genearsi-generasi baru di Kg. Sungai Berua yang akan menyemarakkan Islam. Saya berasa sangat gembira apabila ada di antara adik-adik mampu untuk membaca iqra' dan mereka juga datang sewaktu solat berjemaah walaupun tidak setiap waktu. Tapi itu mungkin permulaaan yang baik kepada mereka untuk mengenal Islam. Harapan saya moga penduduk Kg Sungai Berua akan diberi taufik oleh Allah untuk lebih mendalami Islam.Amien.

***************************************************

Peristiwa kedua

Seketika kembali dari sungai Berua, keputusan peperiksaan dah pun keluar. Memang berdebar-debar sebab periksa kali ini menentukan saya akan masuk kuliyyah ataupun tidak. Tetapi setelah disemak result, saya tidak berjaya mendapat keputusan yang melayakkan saya untuk masuk kuliah...Permulaan rasa agak sedih la sebab ini bermakna saya akan berada lebih lama di UIA. tetapi, setelah difikir-fikir balik, inilah peluang untuk saya memantapkan lagi bahasa saya. Kerana kepentingan kita untuk mahir berkomunikasi dalam bahasa asing pada zaman sekarang adalah satu keperluan. Saya teringat kritikan yang saya kira agak pedas dilemparkan oleh Rosya fikir sewaktu satu sesi ceramah tentang kelemahan pelajar Malaysia untuk menguasai Bahasa Inggeris walaupun sudah mempelajarinya sejak berumur 6 tahun sedangkan pelajar asing yang baru belajar bahasa Inggeris pun mampu untuk menguasainya dengan baik sekali..Saya mengambil kritikan daripada beliau sebagai satu cabaran buat saya untuk lebih menguasai bahasa Inggeris.

Buat sahabat-sahabat di Timur Tengah, kuasailah Bahasa Arab sebaiknya.

Salam maalhijrah!