09 November 2009

Kita Mampu Mengubahnya!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Pepatah Arab mengatakan :

orang biasa belajar daripada pengalamannya, orang yang bijaksana belajar daripada pengalaman orang lain, orang yang dungu tidak mahu belajar dari sesiapa pun”

Saya mulakan penulisan blog saya dengan pepatah Arab yang amat mendalam maksudnya untuk sama-sama kita hayati.

Saya sangat tertarik dengan modul-modul sewaktu saya menghadiri program S.P.I.E.S belia fasa 1 dan 2, program kelolaan Dream Team Konsultan dibawah pantauan Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Selangor . Saya kira terlalu banyak input yang saya dapat untuk membangunkan diri kita dari sudut rohani, fizikal, inteletual, emosi dan social. Apa yang menggembirakan hati, apabila saya melihat remaja-remaja yang bermasalah yang menyertai program ini, sangat komited dan kebanyakan mereka berazam untuk berubah dan menunaikan solat lima waktu. Moga mereka diberi kekuatan untuk terus mengekalkan sifat positif dalam diri mereka.

Pendekatan yang dibawa oleh Dream Team iaitu Psiko-Spiritual yang dibawa saya lihat berjaya menarik hati remaja-remaja ini. Pendekatan menyuci dari inside-out adalah kaedah yang terbaik kerana hakikatnya, masalah yang ditonjolkan oleh seseorang adalah presenting problem kepada real problem mereka yang lebih besar umpamanya, akidah mereka yang goyah adalah punca utama kepada masalah sosial yang mereka tunjukkan. Usah bercerita tentang haramnya zina dan pergaulan bebas jika tuhan pun mereka tidak kenal. Manusia secara fitrahnya ingin kepada kebaikan, Cuma kadangkala faktor luaran yang mempengaruhi pembentukan sifat mereka. Umpamanya, keluarga, rakan-rakan, persekitaran dan cara berfikir masyarakat sekeliling. Dalam pada dunia berkejar-kejar mencapai kemajuan teknologi, kita perlu akur bahawa pengurusan kepada teknologi itu merupakan sentuhan modal insan yang bukan sahaja berkemahiran tinggi malahan memiliki integriti dan bersahsiah unggul. Modal insan yang saya maksudkan adalah generasi manusia yang dipandu oleh wahyu Tuhan dan dibimbing oleh tauladan manusia agung iaitu Nabi Muhammad.

Terokai Personaliti Anda!

Sepertimana ungkapan Imam Hassan Al-Banna,

“Sesungguhnya sedikit sahaja manusia yang faham, tetapi lebih sedikit yang faham dan beramal dengan apa yang ia faham. Amat sedikit lagi yang faham, beramal dan ikhlas dalam amalannya. Namun, golongan yang paling sedikit adalah mereka yang faham, beramal, ikhlas, dan sampai kepada matlamat”.

Setelah menghadiri program tersebut, saya ada membaca beberapa buah buku yang berkaitan dengan personaliti kita, iaitu Aura Personaliti Warna, 7 tabiat orang yang amat berkesan dan PSQ( Rahsia Personaliti Unggul). Jadi, saya ingin kongsikan sedikit ilmu yang saya dapat dari buku-buku tersebut.

Sahabat-sahabat,
Walaupun kehebatan seseorang sering kali dinilai dari kaca mata orang yang memandang, tetapi sebenarnya apa yang dilihat adalah manifestasi daripada personaliti dalam dirinya. Kita tidak dapat melihat personaliti, apa yang dilihat adalah tingkahlaku seseorang kerana personaliti adalah sebahagian daripada sistem yang menghasilkan tingkahlaku.

PERSOALANNYA,

Apakah tingkahlaku yang ditonjolkan oleh personaliti tadi dapat dibuat-buat?

Adakah semua tingkahlaku dipengaruhi oleh personaliti seseorang?

Kita selalu mendengar personaliti turut dikaitkan dengan objek seperti kereta, pakaian.

Tetapi sebenarnya maksud kepada personaliti adalah satu organisasi dinamik di dalam diri seseorang yang terdiri daripada beberapa sistem psikofizikal yang membentuk corak ciri-ciri tingkahlaku, pemikiran dan perasaan seseorang. Dinamik yang dimaksudkan personaliti boleh berkembang dan berubah-ubah.

Psikologi Personaliti: Bagaimana ia bermula?

Personaliti manusia pada pandangan Sigmund Freud ( dianggap sebagi bapa bidang psikologi personaliti), adalah hasil pengalaman semasa kanak-kanak dan pengaruh tindakan di bawah sedar manusia.

Aspek mental yang asas terbahagi kepada tiga iaitu:
1)sedar
2) pra-sedar
3)bawah sedar

Diantara ketiga-tiga bahagian ini, bahagian di bawah sedar mempunyai impak yang paling besar pada personaliti seseorang. Freud mengumpamakan:

“mental manusia seperti bongkah ais yang besar. Bahagian di atas permukaan air yang lebih kecil adalah bahagian sedar dan bahagian di bawah permukaan air yang lebib besar adalah mental bawah sedar”

Apa yang ingin saya kongsikan dengan sahabat-sahabat, minda di bawah sedar ini tidak boleh memproses perkataan-perkataan yang negative seperti tidak, dan seumpamanya. Umpamanya jika kita ingin bangun awal pada pagi esoknya, lazimnya kita akan berkata,

“ aku tak nak bangun lewat esok’ -ayat negatif. Minda di bawah sedar kita tidak boleh membaca perkataan “tak”. Maka otak akan memproses “ aku nak bangun lewat esok”.

Hasilnya, terjadilah peristiwa yang selalu kita dengar seperti “subuh gajah”, “subuh dinasour”, atau “oversleep”.

Maka, positifkan perkataan kita, “ Aku nak bangun awal esok”, “aku boleh buat yang terbaik exam esok”..dan seumpamanya.

Saya ingin bawakan personaliti dari Al-Quran, dalam Surah At-Thur ayat 21,

"dan orang-orang yang beriman yang diturut oleh zuriat keturunannya dengan keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka ( di dalam syurga) :tiap-tiap seorang manusia terikat dengan amal yang dikerjakannya"

Islam meletakkan manusia sebagai khalifah dan segala tingkahlaku nya akan dihakimi diakhirat kelak. Manusia juga dimuliakan dengan akal untuk berfikir mengenai kesan dan tindak-tanduknya. Manusia berupaya memilih tingkahlaku yang dikehendakinya. Hal ini diungkap dalam ayat kelapan, surah As-Shams.

"Allah mengilhamkan ( untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa"

Dalam ayat ini Allah menyatakan, Dia mengilhamkan kepada jiwa manusia jalan kefasikan dan ketaqwaan. Terpulang kepada manusia untuk memilih yang mana ingin dituruti.

Selain akal untuk berfikir, manusia menurut Al-Quran dicipta dengan elemen seperti emosi, hati dan roh bagi membolehkan seseorang menjalankan tugasnya sebagai khalifah. Imam Ghazali menyimpulkan lima elemen membentuk personaliti iaitu:

1) akal

2)jasad

3)hati

4)roh

5)nafsu

Di dalam Al-Quran juga ada disebutkan 3 jenis “nafs” iaitu

1)Nafs Al-Ammarah-nafsu yang mendorong kepada kejahatan
2)Nafs Al-Mutmainnah-nafsu yang mendorong kepada ketenangan
3) Nafs al-Lawwamah-nafsu yang tercela

Iman dan Personaliti

Di mana kedudukan dan peranan iman dalam menjadikan seseorang itu insan cemerlang?

Yusuf Al-Qaradhawi dalam buku beliau iaitu “ Iman dan kehidupan” menyatakan,

“ Orang yang beriman tiada rasa dengki dan khianat serta berupaya melahirkan sifat amanah, jujur, dan tidak mementingkan diri. Orang yang beriman juga digambarkan lebih penyabar dan cenderung kepada kecemerlangan. Semua sifat-sifat ini terdapat pada keperibadian Rasulullah dan para sahabat yang digelar sebagai “generasi Al-Quran”

Barat Akhirnya Akui Keperluan Spiritual

“Ramai cerdik pandai barat menyangka peranan agama berakhir ataupun tidak berguna lagi kerana fungsinya diambil alih oleh sains menjelang abad ke-18. Tokoh Sosialis Perancis, A.Conte contohnya, menyatakan menurut teori Loi des troisages, semua agama berakhir dan lenyap dari masyarakat manusia apabila manusia mencapaiperingkat kedewasaan fikiran dalam ilmu sains. Namun di peringkat akhir usia beliau, Conte sendiri menjalani hidupnya secara beragama.”

Muhammad Qutb, Salah faham terhadap Islam.

Carl Jung, seorang psikiatris terkemuka di Amerika mengatakan,

“setiap orang yang menderita sakit mental adalah kerana mereka tidak mempunyai ketenangan jiwa yang ditimbulkan oleh agama”

“Persatuan Psikologi Amerika (APA) juga mendorong ahli-ahli psikologi untuk mengambil kira agama sebagai sebahagian daripada perbezaan manusia yang memerlukan perhatian khas, sensitiviti dan latihan. Ia turut mengiktiraf agama sebagai satu juzuk dalam psikologi yang memerlukan penyelidikan lebih mendalam”

Saya optimis dengan kajian-kajian yang dijalankan oleh para cerdik pandai tentang keperluan kepada makanan jiwa yang memberi impak yang besar kepada punca ketenangan hidup seseorang. Saya masih teringat kata-kata seorang ustaz ketika satu sesi ceramah, beliau mengumpamakan manusia seperti layang-layang, memerlukan kepada tali penghubung dengan tuan mereka, dan tali penghubung itu adalah iman dan kepercayaan. Jika tidak ada tali penghubung antara mereka, maka layang-layang tersebut akan terbang mengikut arah angin tidak tentu ke mana arah tujuannya dan akhirnya rosak dan binasa. Rosak dan binasa pada manusia adalah kehidupan yang porak peranda, walaupun layang-layang bebas ingin pergi ke mana yang dia suka. Iman (inside) akan menonjolkan tingkahlaku (out). Dengan itu, secara ringkasnya, pembentukan personaliti manusia perlu bermula dari dalam diri mereka iaitu kepercayaan, pegangan (iman)

Dicampak ke Darat Menjadi Permata, Dicampak ke Laut Menjadi Pulau

Sebenarnya terlalu kompleks ingin saya kongsikan disini tentang proses pembentukan personaliti manusia. Saya amat mencadangkan jika sahabat-sahabat berminat mengkaji tentang rahsia manusia, bolehlah membaca buku-buku seperti yang saya sarankan di atas. Semakin banyak kita mengenali manusia, keunikan manusia, semakan kagumlah dengan Pencipta kepada manusia itu, iaitu Allah. Personaliti manusia perlu dibentuk daripada dalam, akan menzahirkan apa di luarnya.

Personaliti: Adakah anda boleh memilih?

Jawapannya adalah “YA”

Anda boleh memilih personaliti yang anda ingini.

“Elemen paling berpengaruh dalam membentuk personality seseorang adalah PERSEPSI terhadap DIRI SENDIRI dan PERSEKITARANNYA. Seseorang DAPAT MEMBENTUK PERSONALITI YANG POSITIF APABILA DIA PERCAYA KEPADA KEBOLEHAN DIRINYA. MANAKALA MANUSIA YANG TERLALU MEMBESAR-BESARKAN KELEMAHAN DIRI ATAUPUN BERFIKIRAN NEGATIF TENTANG DIRINYA ADA KEMUNGKINAN MEMBENTUK PERSONALITI YANG NEGATIF”

Ahmed Raba, Major Personalities in The Quran

Saya percaya, sekiranya kita semua sentiasa berfikiran positif, otak separa sedar kita akan memproses apa yang kita fikirkan. Kita mungkin tidak dapat mengubah peristiwa yang berlaku di sekeliling kita, tetapi kita mampu untuk mengubah tanggapan terhadap peristiwa tersebut. Nabi Muhammad SAW menasihatkan kita supaya tidak membandingkan diri ataupu keadaan kita dengan orang yang lebh baik tetapi bandingkanlah diri dengan orang yang kurang bernasib baik.

Ingat, tanggapan atau persepsi yang kita bentuk dalam fikiran kita akan menentukan cara kita menyelesaikan masalah harian, mengawal emosi dan akhirnya memnentukan cara hidup.
Kita adalah apa yang kita fikirkan!

It is good!alhamdulillah!

Ya Allah, thank you for the gift of my life today. Today is the best day of my life!

Alhamdulillah!Allahuakbar!!

YA Allah, terima kasih di atas anugerah kehidupan untukku hari ini. Hari ini adalah hari yang terbaik dalam hidupku!Alhamdulillah!Allahuakbar!

YA Allah, I’m so happy and grateful for the abundance that is coming to me everyday.Alhamdulillah!Allahuakbar!!