30 September 2009

Sabar dalam Ibadah

Setelah lama menyepi, akhirnya dapat juga saya memperbaharui blog saya ini..pengalaman demi pemgalaman cuba saya kutip sebanyak mungkin setelah berada di uia selama beberapa bulan ini. Alhamdulillah, pengalaman menyambut Ramadhan di UIA sangat menggembirakan..

berbuka puasa di masjid secara berjemaah..

solat terawih...

i'tikaf di masjid..

tadarus..

saya rasakan jiwa saya betul-betul terisi dengan kehadiran Ramadhan kali ini. moga saya masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang...Amien

Aid Mubarak..tanda kemenangan kita setelah sebulan berpuasa di Bulan Ramadhan..
Seharusnya kita menyambutnya dengan perasaan yang penuh kesyukuran, keinsafan, dan bermuhasabah kepada tuhan yang esa.

kadangkala kita sendiri yang tidak menyuburkan perasaan kita itu. Banyak faktor yang menyebabkan perasaan ini tidak disuburkan..mungkin kerana tiada pendedahan sejak dari kecil oleh keluarga, keadaan persekitaran, kawan-kawan, atau mungkin juga kerana tidak berminat. Ada juga bila dikala kesusahan baru ingin “mencari tuhan” dan dikala kesenangan, susah benar ingin mengucapkan kesyukuran dan lafaz “alhamdulillah” dari bibirnya. Alangkah sombongnya manusia..Maka, Ramadhan adalah terbaik bagi menyuburkan kembali sifat ini.."

Aidilfitri pula, adalah waktu untuk kita bermaaf- maafan dan mengeratkan tali silaturrahim antara kita sesama manusia, menghubungkan tali yang renggang, menjalinkan kembali tali persaudaraan yang terputus dan mengenal saudara-mara yang dekat mahupun jauh.

Menziarahi kubur mereka yang telah pergi bertemu illahi, sebenarnya ingin mengingatkan kita bahawa kita juga pasti akan kesana, cuma saatnya sahaja yang berbeza. Bukan sekadar ingin mengutip duit raya selepas tahlil yang pastinya sangat lumayan dan dinanti-nantikan oleh kanak-kanak kecil..Tapi sebenarnya mempunyai maksud yang lebih mendalam dan tersurat, yang sebenarnya perlu dinilai dengan mata hati.Itulah sebenarnya yang patut kita teliti. Barulah sedikit demi sedikit, akan tertanam perasaan bertuhan dalam diri kita.

Saya sangat berminat mengkaji manusia.. minat saya semakin bertambah apabila saya antara insan pilihan Allah yang terpilih untuk sama-sama mengetahui dengan lebih mendalam tentang Sultan Muhammad Al-Fateh. Walaupun saya kira saya agak ketinggalan kerana saya baru sahaja merangkak-rangkak ingin menghabiskan buku tentang kisah Sultan Muhammad Al-Fateh, tapi inilah peluang saya yang terbaik untuk mengkaji tentang Sultan Muhammad Al- Fateh yang telah disebutkan oleh Rasulullah s.a.w sejak 800 tahun sebelumnya bahawa orang yang berjaya menakluk konstantinople adalah sebaik-baik raja, sebaik-baik tentera dan sebaik-baik rakyat.

Alhamdulillah, setelah tamat membaca novel tentang Sultan Muhammad Al-Fateh, sedikit sebanyak gambaran tentang Sultan Muhammad Al-Fateh telah dapat saya pelajari. Tetapi apa yang penting yang ingin saya kaitkan di sini adalah faktor ibadah antara salah satu elemen yang sangat penting dalam pembinaan elemen seorang insan. Sewaktu pembukaan Konstantinople, Sultan Muhammad Al-Fateh dan tenteranya ingin menunaikan solat berjemaah dan baginda mencari siapakah yang paling layak untuk menjadi imam bagi solat tersebut. Satu-persatu soalan diajukan yang mengkehendaki siapa yang tidak pernah meninggalkannya akan berdiri..bermula dari solat fardhu, solat sunat Rawatib dan akhirnya solat tahajud. Akhirnya, hanya Sultan Muhammad Al-Fateh yang berdiri, menunjukkan bahawa selama hidup beliau, beliau tidak sekalipun meninggalkan solat tahajud, apatah lagi silat fardu dan solat sunat rawatib. Dan akhirnya Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri yang mengimani solat tersebut.

Ada banyak perkara yang kita boleh pelajari dari kisah tersebut yang kadangkala kita tidak ambil berat, pandang enteng. Melakukan kerja Islam tapi mengabaikan dan melewatkan-lewatkan solat. Apatah lagi mahu berpuasa sunat Isnin dan Khamis, susah benar rasanya...sedangkan kekuatan jasmani itu akan lahir dari rohani yang sihat. Dalam istilah dan kajian sains yang salah satunya pernah saya baca iaitu Terapi Solat Tahajud karangan Dr Asri Zainal Abidin, merungkaikan bagaimana perasaan ikhlas seorang hamba dalam melakukan ketaatan kepada Allah boleh menghasilakan tubuh badan yang cergas dan minda yang sentiasa positif. Ia adalah hasil dari ransangan yang berlaku dalam tubuh badan kita. Maksudnya, jika seseorang itu bangun untuk solat tahajud pada malamnya, dia sepatutnya aktif dan berfikiran positif pada esoknya, jika dia sendiri ingin menilai niatnya sewaktu melakukan solat tahajud tersebut.

Islam dan Sains tidak pernah bercanggah. Apa yang disuruh oleh Allah pasti ada kebaikan pada setiap hamnbaNya jika betul niat dan caranya. Moga Ramadhan yang berlalu berjaya mendidik hati kita supaya sentiasa istiqomah dalam keimanan. Amin