15 May 2009

manusia oh manusia bhgn 2

Sejak daripada peristiwa tersebut, saya terus tekad untuk terus istiqomah dengan apa yang saya pelajari di sekolah.
Dan kata-kata ustaz akan sentiasa saya jadikan sebagai kata-kata azimat yang akan terus saya sematkan dalam menempuh kehidupan yang penuh mencabar ini.

Kehidupan diteruskan…

Ilmu dan bimbingan yang didapati di sekolah terus menampakkan sinar kepada saya bahawa Islam adalah cara hidup yang sebenar..

Tapi memerlukan pengaplikasian…

Memerlukan kefahaman..

Memerlukan kesungguhan…

Dari situ akan datangnya cinta…

Cinta kepada cara hidup Islam yang sebenar…

Kuliah maghrib…
Bacaan mathurat…
Kem Islah…
Sembahyang berjemaah…
Usrah …
Muhasabah oleh kakak-kakak,
Denda-denda …
Pesanan Ustaz Syed setiap pagi..
Nasyid “Umat Islam sentiasa boleh” setiap pagi sabtu dan ahad..


“ Islam ni ramai yang suka jadi penyokong, tapi tidak ramai yang nak jadi pendokong, kita semua kena jadi pendokong”, pesanan ustaz Syed sewaktu tazkirah

“ Kalau bukan sekarang bila lagi, kalau bukan di sini, di mana lagi, kalau kita siapa lagi?” kata seorang senior sewaktu sesi tazkirahnya.

“ Kalau kita nak jadi pendakwah, kita kena buang 3 sifat ni dalam diri kita iaitu pemalas, penakut dan kedekut” kata seorang senior

Semuanya masih segar di ingatan..

Alhamdulillah…

Pulang ke rumah, segala-gala yang saya pelajari sentiasa diuji untuk dipalikasikan..
Benar..ACTION SPEAK LOUDER THAN TALK..

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Poligami..kalau salah caranya dan salah pemahamannya, memang akan meruntuhkan institusi keluarga, memecah-belahkan dan begitu merumitkan..

Perebutan harta dan tanah…
Terjadi apabila manusia terlalu mengejar kebendaan,
Menganggap harta dan kekayaan adalah kebahagiaan yang hakiki,
Hakikatnya hati mereka kosong,
Jauh dari ketenangan yang hakiki,
Semuanya hanya melahirkan perasaan hasad dengki yang tidak berkesudahan,
Tali silaturrahim terputus,
Akhirnya kita sendiri yang merana…

Alhamdulillah, ada hikmahnya saya dibesarkan dengan menyaksikan segala kejadian tersebut di depan mata, tidak kurang terkena tempiasnya…
Mungkin akan lebih mematangkan saya untuk meniti kehidupan ini..

Tapi apabila saya kembali ke sekolah,
Segala-galanya menjadi tenang kembali…
Segala pengisian di sekolah mampu menjadi “ ubat” kepada jiwa saya,
Dan akhirnya sedikit demi sedikit saya boleh menerima realiti yang berlaku,
Dan segala yang saya alami memerlukan kepada satu jawapan sahaja,

“KEMBALILAH KEPADA CARA HIDUP ISLAM!”

Ya, itu jawapan yang saya dapati..
Islam Is The Way of Life..
Segala yang berlaku mengajar saya..

Erti kesabaran,
Erti bertimbang rasa,
Erti berkorban,
Erti kasih-sayang…

Kisah ini saya ceritakan daripada lipatan sejarah saya kepada sahabat-sahabat bukan untuk menunjukkan bahawa sayalah manusia yang paling tabah atau paling tabah, ada lagi yang lebih dasyat dan lebih berat ujiannya daripada saya, sekadar ingin mengingatkan sahabat…

Jika kita dari keluarga yang Islamic, jangan kita lalai, selesa dengan kehidupan yang kita ada…
Subuh kita mak dan ayah kejutkan,
Setiap Waktu solat hendak diigatkan,
Sepatutnya kita yang jadi contoh, tapi sebaliknya,
Kita pula yang perlu sentiasa diperhatikan,
Kehidupan mak dan ayah aturkan,
Selesa… terlalu selesa,
Pernah saya terdengar satu kata-kata,
“Kalau orang yang duduk dalam kegelapan, apabila nampak cahaya, dia akan menuju kearah cahaya tersebut , berlari-lari ke arahnya, tapi kalau orang yang sudah duduk dalam cahaya, nak lari ke mana lagi? Dah duduk dalam cahaya…apabila mereka terpaksa duduk dalam kegelapan, baru mereka hargai kehidupan dalam cahaya dahulu!
Begitulah kita..
Kita lupa kepada orang di sekeliling kita yang memerlukan bantuan kita untuk menuju kea rah cahaya tersebut..
Cahaya Islam..
Itu kerana kita terlalu selesa hidup di dalam cahaya!

Bagi sahabat yang keluarganya kurang pemahaman agama,
Teruskanlah dakwah kepada mereka,
Tunjukkan contoh yang terbaik kepada mereka,
Doakan mereka,
Jadilah wasilah kepada tercetusnya hidayah tersebut..
Jangan rasa menyesal dibesarkan dalam keluarga tersebut,
Kerana itu caranya Allah ingin menguatkan jiwa dan hati kita…
Mungkin kita “Dihantar” untuk menyedarkan mereka,
Benda yang susah kita nak dapat, apabila kita dapat, kita akan hargainya!

Moga ada manfaatnya kepada sahabat-sahabat dan yang lain.
Amien...