06 July 2009

Ghurur.. Bila derhaka dalam taat


Maksud ghurur ialah tipudaya. Asal daripada perkataan "Gharaa" (terpedaya). menurut kamus Al-Marbawi, selain maksud tipudaya, " Ghurur" juga diertikan dengan maksud "syaitan" dan " segala yang sia-sia". Orang yang terkena penyakit ghurur selalulnya lupa bahawa di sebalik ketaatan yang ditunjukkan melalui amalan zahirnya tersembunyi sifat derhaka dalam perkataan lain melakukan " derhaka dalam taat"

Maksud orang yang derhaka dalam taat ialah orang yang tidak sedar darinya melakukan amalan yang kelihatan pada zahirnya baik, tetapi hakikatnya ia dibenci dan dimurkai oleh Allah, kerana terselit niat dan perasaan tidak ikhlas, riak, ujub, sombong, mengharapkan ganjaran dunia, mengharapkan pujian, kerana mencari pengaruh dan lain-lain.

orang yang riak juga dianggap oleh Allah sebagai " penipu" dalam mengamalkan perintah agama. ( Surah Al-Maun: 4-6)

terdapat dua golongan yang dianggap melakukan derhaka dalam taat iaitu :

1)Amal yang tidak sempurna
Orang yang mengamalkan syariat lahir dan batin tetapi kedua-duanya tidak sempurna dan dalam masa yang sama ia masih terlibat dengan dosa dan maksiat, sama ada maksiat zahir dan batin.


Contohnya, melakukan semua perintah fardu di samping amalan-amalan sunat seperti solat sunat tahajud, puasa sunat, baca Al-Quran dan lain-lain dan adalanya dia pemurah, lemah-lembut. Tetapi dalam masa yang sama, kehidupannya masih lagi terlibat dengan riba, pendedahan aurat, pergaulan bebas, mengumpat, menfitnah, mencerca, sombong dan cinta dunia.


Golongan ini dianggap golongan derhaka dan ia tidak lepas dari api neraka. Imam Ghazali berkata: " kalau kamu tidak boleh ( belum mampu) bangun untuk solat tahajud malam( amalan sunat), jangnlah buat dosa( haram) di siang hari. kerana tidak ada gunanya berbakti kepada Allah di malam hari ( tahajjud) tetapi derhaka (buat perkara haram) di siang hari."

2. Cuai dengan amalan batin

Orang yang banyak mengerjakan amalan-amalan zahir tetapi cuai terhadap amalan-amalan batin. orang ini kelihatan pada zahirnya sempurna, baik tetapi hatinya penuh dengan hasad dengki, jahat sangka, sombong, bakhil, riak, ujub, cinta dunia, mementingkan diri dan lain-lain. Selain itu, ia suka juga menghina dan memandang rendah kepada orang yang kurang ibadah, kerana menyangka dirinya hebat. Dia rasa tenang dan senang dengan ibadahnya dan rasa yakin akan selamat di Akhirat. Ia menyangka dengan amalannya pasti Allah akan memberinya kedudukan yang mulia di dalam syurga. Orang ini dianggap derhaka kepada Allah dalam amalan taatnya. Sebenarnya ia jauh dari Allah dan hatinya terputus dengan Allah.


Oleh itu dalam menilai amalan, para ulama menyimpulkan: Biar sedikit amal walaupun sekadar yang fardu sahaja, tetapi di dalam hati tersemat rasa takut pada Allah(taqwa) daripada banyak amal lahir tetapi tiada rasa taqwa. Walaupun banyak dan hebat ibadah seseorang, tetapi selagi hatinya tidak zuhud pada dunia, selama itu ibadahnya tidak bernilai.

Seorang manusia yang telah selesai melakukan perintah Allah, tetapi dalam masa yang sama, jika hatinya tidak beradab dengan Allah, masih ada riak, ujub dan lain-lain, belum tentu Allah menerima amalannya. Firman Allah, maksudnya:

" Ada pun orang yang enggan dan menyombongkan diri, maka Allah akan menyeksa mereka dengan seksaan yang pedih." ( An-Nisa' :173)

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya,

" Sesungguhnya yang amat aku takuti sekali di antara segala perkara yang terjadi ke atas kamu ialah syirik kecil". sahabat bertanya "Apakah syirik kecil itu?" Baginda s.a.w menyambung: " Di akhirat kelak, iaitu sewaktu setiap manusia melihat amalannya, Allah berfirman kepada mereka : "Pergilah kamu semua kepada sesuatu yang kamu niatkan ( menunjuk-nunjuk) amalan kamu ketika di dunia. Lihatlah apa yang kamu boleh perolehi balasan dari mereka itu?" ( Riwayat Ahmad dan Baihaqi)

Petkan dari Majalah Solusi ( Isu Perdana)
Moga ada manfaatnya kepada kita semua.