13 May 2009

manusia oh manusia...

insan, manusia, ape ye yang pelik tentang manusia ni? kadang-kadang sukar hendak digambarkan dan difikirkan tentang tabiat dan karenah manusia. berbagai ragam dan bermacam2 peelnya...manusia, jika akal dan hatinya tidak dipandu dengan iman, maka akan rosaklah manusia itu...entah mengapa, saya suka mengkaji dan menganalisis tentang manusia, tabiatnya...dan mungkin blog saya ini banyak membicarakan tentang manusia..mungkin itu sudah menjadi tabiat sejak dari kecil lagi, berdasarkan pengalaman dan apa yang berlaku di sekeliling saya...kemudian otak ini tiba2 akan mengakses dan menapis segala tabiat-tabiat manusia itu dan membuat kesimpulan...kesimpulan yang mugkin baik dan mungkin buruk...pepatah melayu, ambil yang jernih, buang yang keruh...pepatah Inggeris pula ada mengatakan, "what you see is what you get"...ada betulnya...teringat waktu kecil dahulu, setiap kali keluar bersama emak dan abah, mereka memang tahu tabiat saya, apa lagi, memerhatikan gelagat orang la..sehingga kadang-kadang tidak tersedar dah ketinggalan jauh dari mereka.."dah2 la tengok orangnya kaklong, sampai tak berkelip mata"..sehingga pernah pada satu malam, saya tersesat di pasar malam gara-gara sibuk memerhatikan orang, mujurnya teringat dimana abah meletakkan motorsikalnya...

sebenarnya berat untuk diceritakan, tapi mungkin