28 March 2011

All you need is patience!




MENURUT Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi: “Hikmah ialah gabungan antara ilmu dan amalan.” Ibn Qutaibah menyatakan bahawa “Tidaklah seseorang dinamakan hakim (bijaksana) sehingga disekalikan antara ilmu dan amalan.” Hikmah juga bermaksud rahsia atau maksud yang tersirat yang kadang-kadang di luar jangkauan batasan akal manusia.

Justeru, ulama berkata: Kita disuruh mengkaji sebab tetapi tidak disuruh mengkaji hikmah. Walaupun begitu kadang-kadang hikmah dapat difahami dan diketahui walaupun tidak secara keseluruhannya.

Saya teringat kata-kata Dr. Mastura Badzis yang mengatakan bahawa kalau orang Arab, sewaktu di bulan biasa ( bukan bulan Ramadhan), mereka akan makan dengan selamba jer di hadapan orang yang berpuasa sambil berkata " xpe, anda akan mendapat ganjaran di akhirat kelak", sambil meneruskan makan ( mungkin sahabat-sahabat yang duduk di Mesir lebih arif). berbeza dengan budaya kita Masyarakat Melayu yang akan makan secara sorok-sorok di hadapan orang yang berpuasa. Apapun, itu bukan topik utama yang saya nak bincangkan pada hari ini. Apa yang saya nak kongsikan dengan sahabat-sahabat adalah bentuk tindakan tersebut, iaitu menundakan sesuatu atau menangguhkan sesuatu untuk mendapatkan yang lebih baik.

26 March 2011

Imtihan datang lagi!



Kata Imam Al-Ghazali:

القلب بلقلب


' Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah"

Ilmu yang disampaikan melalui hati,

akan samapai ke hati,

Dan ilmu yang sampai ke hati, akan diamalkan..

Semoga berjaya kepada sahabat-sahabat=)

bittaufiq wan najah..




" Ya Allah, tiada yang mudah melainkan Engkau jadikannya mudah.

dan tiada kedukaan melainkan Engkau Hilangkan"






10 March 2011

khas untuk para daei, bakal ibu-bapa


Bismillahirrahmanirrahim....

Sepertimana jika ingin membaiki enjin yang rosak, seseorang memerlukan kemahiran dalam bahagian-bahagian dalam enjin. Di mana perlu dibaiki, di mana perlu ditambah. Tersilap wayar dicucuk, terlonggar skru, maka tak hidup lah enjin tersebut….ini kan lagi manusia, mahkluk yang paling unik dan kompleks penciptaannya yang diciptakan oleh Allah…ingin menyelami, mendidik dan mendekati manusia, maka perlulah mengetahui tentang manusia, komponen-komponen dalam diri manusia yang terlalu unik untuk dikaji, agar apa yang kita ingin terapkan sesuai dengan tahap umur, dan tahap pemikiran mereka, sekaligus menunjukkan kehebatan penciptaNya, Allah. Saidina Ali juga ada berkata bahawa bercakaplah kamu mengikut tahap umunya…kenapa? Ya, kerana percakapan yang terlalu tinggi atau lebih dari tahap pemikiran yang sepatutnya akan menimbulkan konflik dan kekeliruan kepada si pendengar.

Imam al-Ghazali dan Ibnu Miskawayh bersetuju bahawa perkembangan dalaman atau jiwa (inner faculty) bermula sejak kanak-kanak. Al-Ghazali lebih menfokuskan kepada peranan ibu-bapa dan Ibnu Miskawayh pula menekankan tentang metodologi dalam pendidikan kanak-kanak.

Pendisplinan diri ( self-regulation)

Sebenarnya, pendisplinan diri amat penting dalam pembentukan diri seseorang. Seseorang kanak-kanak misalnya, jika tidak dididik daripada kecil untuk mendisplinkan diri, misalnya menjauhi perkara yang mesti mereka jauhi, mereka akan mengalami masalah tersebut secara berterusan dan menimbulkan masalah kepada masyarakat.

Pada umur kanak-kanak 3 tahun, mereka sudah pun mempunyai kebolehan untuk mengawal diri ( self-control). Misalnya, jika mereka ingin mencapai sesuatu permainan, itu adalah kehendak diri mereka sendiri, bukan lagi seperti semasa di usia 1-2 tahun, dimana kalakuan,pergerakan mereka adalah otomotik dan reflex daripada keadaan biologi mereka, contoh: menangis kalau lapar atau kena gigit nyamuk. Dan oleh kerana itu, Ibnu Sina menyarankan supaya usia 3 tahun adalah waktu yang paling sesuai untuk mula mendisplinkan diri mereka.

08 March 2011

The concept of love




The various level of love:

Dr Abdullah Nasih Al-Ulwan has divided love into three distinct levels according to the verse 24 of Al-Taubah.



The highest level is the love for Allah, the Prophet and jihad in the cause of Islam

The intermediate level is the love for parents, sons, daughters, siblings, spouses, and families.

The lowest level is the kind of love for this world which turns us away from the love for Allah, His Prophet and jihad in His path.